Greenwashing is hot!
De vraag naar natuurcosmetica stijgt. Dat is goed nieuws! Zeven jaar geleden geloofden we er al in, maar we waren één van de weinigen. Nu de vraag steeds meer toeneemt zie je ook dat verschillende merken, waaronder veel niet-natuurlijke merken, maar al te graag inspelen op deze toenemende vraag. Producten lijken groener en bewuster dan ze eigenlijk zijn, bijvoorbeeld door bepaalde kleuren, afbeeldingen of termen te gebruiken. Dit noemen we ‘greenwashing’.
Wat is natuurcosmetica?
Om de term greenwashing te begrijpen als het gaat om huidverzorgingsproducten, zoomen we eerst in op de term natuurcosmetica. Onder natuurcosmetica vallen verzorgingsproducten die samengesteld zijn uit ingrediënten die minimaal voor 98% van natuurlijke afkomst zijn. Dit betekent dus dat 98% van de ingrediënten uit water, planten, bloemen, noten, etc. afkomstig is.
Dit is de definitie die voor de certificering van natuurcosmetica wordt gehanteerd.
Hoe herken je greenwashing?
Wat je het meest ziet is dat er bij een product op één onderdeel de aandacht wordt gevestigd, zodat de consument zich hierop richt en niet verder kijkt naar de overige ingrediënten en de samenstelling van het product. De consument wordt misleid door een slogan, een afbeelding (een groene verpakking bijvoorbeeld) of een term.
Als voorbeeld nemen we een handzeep ‘met biologische amandelolie’. Door deze term denk je al snel dat de zeep zacht en goed voor de huid zal zijn. Maar als je naar de lijst met ingrediënten kijkt zie je dat amandelolie onderaan de lijst staat, en dat er slechts 1% in zit.
Waar ligt de focus bij greenwashing?
De focus ligt vaak op één ingrediënt, bijvoorbeeld op ‘bio avocado olie’ in een crème.
De merknaam doet groen aan, bijvoorbeeld Nature Box of Bio-Oil.
Door middel van de verpakking lijkt een product groen, er staan bijvoorbeeld planten op, of het doosje is duurzaam en het potje groen van kleur.
Soms zie je ook dat een merk de focus heeft op een goed (groen) doel dat wordt gesponsord.
Tegenwoordig is er veel aandacht voor verpakkingen, hoe zit dat?
Verpakkingen zijn zichtbaar, van plastic en veel verpakkingen (met name van voedingsmiddelen) belanden in de natuur. Dit is natuurlijk een slechte zaak. Hier kom ik in een ander blog op terug.
Natuurcosmetica is gericht op het verzorgingsproduct zelf en niet direct op de verpakking. Veel producenten van natuurcosmetica zijn echter ook erg gericht op een duurzame(re) verpakking.
Tips om snel en eenvoudig natuurcosmetica te onderscheiden van de greenwashers
- Kijk of een verzorgingsproduct een certificaat voor natuurcosmetica heeft. De meest voorkomende certificaten zijn: NaTrue, Ecocert Cosmos, BDIH Cosmos en Soil Association.
- Kijk goed op het etiket en naar de lijst met ingrediënten. Als meer dan 98% van de ingrediënten van natuurlijke oorsprong is, dan staat dat meestal al op het etiket.
- Koop bij winkels die de selectie al voor je hebben gedaan, zoals een EkoPlaza of Green Jump.
Om eerlijk te zijn zou ik uren door kunnen gaan over dit onderwerp. Ik houd namelijk van transparantie en duidelijke communicatie. En ik heb er een hekel aan als mensen misleid worden, met name door grote spelers op de markt. Maar wat onze merken betreft: What you see is what you get, en daar staan we helemaal achter ;-).
Alle producten van Petit&Jolie zijn 100% afkomstig van natuurlijke ingrediënten en BDIH gecertificeerd.