Wauw! 5 jaar alweer! Ik realiseerde me net pas dat Petit&Jolie op 1 november precies 5 jaar oud is. Zo bijzonder! En ik ben er eigenlijk best trots op. Niet alleen op wat we hebben neergezet, maar ook op het feit dat we er nog steeds in volle glorie zijn.
Nog steeds? Ja, nog steeds. Want wist je dat de meeste ondernemingen binnen 5 jaar (noodgedwongen) stoppen? Gelukkig, wij niet. Maar makkelijk was het ook niet. Heb ik veel fouten gemaakt? Yup! Heb ik nog wensen? Heel veel! Heeft Petit&Jolie grijze haren opgeleverd? Zeker. Kan ik binnenkort al met pensioen? Nope, nog even geduld. Spijt? Never nooit niet.
Mijn persoonlijke highlights
1 november 2013: na een jaar bezig te zijn geweest met de productontwikkeling, stonden er eindelijk vijf pallets vol producten klaar in het magazijn. En toen kon het circus beginnen!
December 2013: D.I.O. Drogisterij Annelies in Zeist is de eerste winkel die de producten van Petit&Jolie opneemt. Blij dat ik was!
Februari 2015: ik ontving een bericht via Whatsapp: ‘heb je het gezien?’ Ik: ‘wat?’ Zij: ‘Je staat met Petit&Jolie in hetzelfde magazine als Doutzen Kroes, de Vogue!’ Wat een mijlpaal!
Juli 2015: ik krijg een kaartje. Een kaartje van een klant. Een klant die de moeite heeft genomen om een kaartje te sturen om mij te bedanken voor de zalige producten die we ontwikkelen en waar haar dochter zo veel profijt van heeft. Wauw! It is my pleasure.
April 2016: de eerste distributeur is een feit. Petit&Jolie gaat naar Spanje!
Voorjaar 2017 & 2018: Petit&Jolie is beide jaren genomineerd voor de beste innovatie in de drogisterij markt. Hoe gaaf is dat?!
En dan de dipjes
In februari 2014 stond ik voor het eerst op de Negen Maanden Beurs. Voor de leken: de Negen Maanden Beurs is een super populaire beurs voor iedereen die zwanger is of net een kindje heeft gekregen. Trots als ik was op mijn jonge kind, Petit&Jolie, liet ik de bezoekers de producten testen. Áls ze überhaupt wilden testen. En dan nog opmerkingen krijgen:
‘O, is dat van dat groene spul? Nou dat hoeft van mij niet.’
‘De enige geur die ik wil is van (…), dat is de enige echte babygeur.’
Daar heb ik meteen wel goed geleerd dat iedereen zijn persoonlijke voorkeuren (en manieren) heeft. Logisch! Maar toch even slikken als je net de markt betreedt met je piepjonge onderneming en 1000% gemotiveerd.
En soms had ik gewoon echt geen zin. Dan moest ik echt de motivatie uit mijn tenen halen om er weer een dag voor te gaan. Want een ding was me snel duidelijk: als ik niks doe, dan gebeurt er niks. Niemand anders zal het voor me doen.
En nu?
Ondanks (of dankzij) alles ligt Petit&Jolie bij 200 winkels en webshops in Nederland in de schappen, distribueren we naar België, Finland, Polen, Tsjechië, Rusland, Oostenrijk, Estland en Spanje. Het is dus wel goed gekomen met die 1000% motivatie en energie uit mijn tenen. We hebben het toch mooi geflikt!
En dan al die mensen die ik ontmoet heb de afgelopen 5 jaar, in zowel binnen- als buitenland. Eensgezinde, medeondernemers, concullega’s, klanten, leveranciers, noem maar op. Ik kan alleen maar zeggen: heel veel dank voor alle support en vertrouwen in Petit&Jolie en mij.
Dan gebruik ik dit ook nog graag om twee hele bijzondere mensen te bedanken: mijn lieve vriend en mijn vader. Zonder hun luisterend oor, klankbord en vertrouwen had ik het nooit gered!
Liefs,
Esther